Talmannen har idag lagt förslag till riksdagen att Ulf Kristensson ska bilda regering med Moderaterna och Kristdemokraterna

Talmannen har i dag lagt förslag till riksdagen att Ulf Kristersson ska bilda regering med Moderaterna och Kristdemokraterna. Skulle Kristerssons högerkonservativa konstellation tillträda kommer vi att bedriva en hård oppositionspolitik. Vi vill istället se ett samarbete med andra partier i mitten av svensk politik. Moderatledaren vill bilda en mycket konservativ högerregering som skulle bli beroende av ett populistiskt och högerextremt parti med nazistiska rötter. Att Sverigedemokraterna på det sättet skulle få inflytande över regeringsmakten är djupt oroande.

Kristerssons svaga underlag och hans beroende av SD kommer dessutom att innebära en hög risk för en snar regeringskris. Det i sig vore olyckligt för Sverige.

Håller du med? Engagera dig idag för ett Sverige där vi står på rätt sida av historien, https://www.socialdemokraterna.se/engagera-dig/